Telefon E-post

Rallyhistoria

1979

rallyhistoria_1979

Min första C förartävling var 1979-10-06 i en Saab V4 Standard B. Eftersom det var vår första tävling så gick vi aldrig in och tittade på resultaten. Dock fick vi reda på när vi kom hem dagen efter att vi faktiskt hade vunnit vår klass. Kanonstart!

1982

rallyhistoria_1982

Från 1982 byggde vi en ny V4 till special klassen med dubbel flås och allt vad det innebar. Vi byggde den på helger när jag var hemma från lumpen så det blev inte så många tävlingar det året. Men under året 1983 hann vi med en hel del tävlingar. Min första totalseger blev det i Björnrundan och en hedrande andra placering i junior SM i Borlänge efter Lars-Erik Torp. Som en liten parentes skall nämnas att vi var 30st juniorer i våran klass. Bilden är från Junior SM på Gotland där vi slutade 5:a.

1984

rallyhistoria_1984

Till denna säsong hade vi införskaffat en Saab 99 EMS för den internationella klassen. Det var en period i mitt liv som jag var riktigt smal och hade bra kondition för jag bröt för det mesta och gick många mil. Allt från lammelaxlar till avåkningar. Bästa resultatet blev en 2:a placering i Sjuklubbarserien.

1986

rallyhistoria_1986

Nu hade man ny energi för 99:an var borta och en Golf 1:a hade jag fått i byte. Senare under säsongen byttes även den ut till en Golf 2:a (F.d. Claes Fredrikssons). Den var en av mina bästa bilar jag någonsin haft. Gjorde mina första SM tävlingar bland seniorer med 2 st 3:e placeringar under -87 och blev 2:a i DM. Vi hann med 20 st tävlingar och bröt endast 2 st.

1988

rallyhistoria_1988

Nu tänkte vi slå på stort och satsa på hela SM. Vi byggde en Golf 1:a för den Nationella klassen med värsta sortens Jaktlund motor. Det blev ett otroligt år vi åkte 26st tävlingar inklusive hela SM med 11st vinster och 4st andraplaceringar. Vi blev 2:a i Golf cupen och vann vårt första SM-guld (En parentes kan nämnas att vi var hela 85st startande i våran klass i Skaraborg, det är man inte i hela SM startfältet i dag).

1989

rallyhistoria_1989

Detta år hade vi 2 st bilar att åka med. Vi fick ett visst stöd från VAG om vi åkte med Golfen i SM och Audi 80 Quattron i små tävlingar. Men det var inte så lätt att pendla mellan bilarna, det var en viss skillnad på åkstil. Med golfen i SM så gick det mesta på tok, avåkningar och kullerbyttor för det mesta. Men med Audin gick det bara bättre för varje tävling vi åkte och det slutade med ett DM-guld Sörmland/Västmanland. En vecka senare blev jag pappa till en son som heter Emil. Den här perioden under slutet av 80-talet var nog den roligaste för det var mycket antal tävlande och mycket bra tävlingar.

1991

rallyhistoria_1991

Till -91 hade vi sålt både Golfen och Audin och byggt en Opel Kadett GSi, men det var inte något bra år direkt. Men en 3:e plats i Opel Cupen blev det i alla fall. På bilden är det min största sponsor genom åren, Åke Nilsson (Åkes Bageri) som får sig en åktur.

 

rallyhistoria_1991_2

Detta var nog min värsta krasch i min rallykarriär och det var nog en 5-6 varv tror jag, tappade räkningen vid 3. Nu var det slut åkt i alla fall trodde jag. Bilen såldes på rot som den var, och hjälmen hamnade på hyllan. Men då dök gubben i lådan upp (Per Tjerneld), det vet nog alla rally fantaster vem det är. ”Inte pöjk ska du sluta åka för det”, sa han. Så han erbjöd mig att få köpa en f.d. Mats Jonsson bil till ett bra pris.

1992

rallyhistoria_1992

Ja då var man igång igen och det var en mycket bra bil jämfört med den gamla. Det blev två bra år resultatmässigt. Vi åkte mest lokala tävlingar under -92, men 1993 åkte vi hela SM (utom Svenska Rallyt) och slutade 3.a i Gr A upp till 2 liter och blev 2:a i Opel cup.

1994

 

rallyhistoria_1994

Till denna säsong hade vi bytt bil igen till f.d. Malcon Wilsons vinnarbil från England. Detta år blir ett av det bättre i slaget för min del. Dels gifter jag med min livskamrat Åsa, sen vann jag min största totalseger i min rallykarriär genom seger i Bergslagsrallyt. Vi vann Opel Cup detta år och vann DM totalt och blev 2:a i SM upp till 2 liter.

rallyhistoria_1994_2
Vi vann även Röforsloppet detta år, samt att vi blev 3:a i Svenska rallyt som vi startade för första gången.

1995

rallyhistoria_1995

Bilbyte igen till denna säsong och Pelle Tjerneld var boven i dramat igen. Han hjälpte mig att köpa en fabriks Astra från Belgien (f.d. Bruno Thiry). Det var en trög säsong till en början att få bilen att passa svenska förhållanden, men vi blev 2:a i SM igen efter omöjliga Per Svan. 1996 blev det äntligen vårt år då vi vann 2:a SM-guldet. Vi hann med att köra 14 st tävlingar och bröt inte någon.

1997

rallyhistoria_1997

Året blev ett mellanår då vi bytte bil igen som vanligt. Den här gången var det mäster själv (Stig Blomqvist) som hjälpte oss att skaffa en Ford Escort RS 2000 (f.d. Gwyndaf Evans), till F2, som klassen heter numera. Till 1998 var vi ordenligt laddade för våran uppgift att ta ytterligare ett Guld. Vi hade en mycket konkurrenskraftig bil, en så kallad Kit-Car. Det var nog en av mina allra bästa bilar jag någonsin haft. Efter mycket om och men och hård konkurrens med bl.a. Jonas Kruse, Per Svan, Harry Joki, Jörgen Jonasson, Andreas Eriksson med flera, så drog vi sista halmstrået och vi vann vårt 3:e SM-guld.

 

1999

rallyhistoria_1999

Efter att Ford dragits sig ur rally-satsningen och satsade på banracing, så fick vi inget stöd från Ford och vi var ute i kylan igen. Men då dök gubben i lådan upp igen (Per Tjerneld). Per Svan hade fått en spritt ny Kit-Car från Opel i England och den gamla blev över. Pelle frågade om jag ville köra den under året och man svarade ju JA naturligtvis. Det var ett kul år att få åka i Opel Team Swedens färger och det var ett skönt gäng att samarbeta med. Vi slutade på en 3:e plats i SM upp till 2 liter, och Per vann välförtjänt. Opel Team Sweden hade en för hoppning och jag med för den delen att vi skulle få en ny bil till året därpå, men Tyskarna tyckte annat. Men vad gjorde det när man blev pappa för andra gången till Carl, 2 veckor innan SM-finalen i Köping.

Det är exakt 20 år så när som på 14 dagar från första tävling till sista som var den 1999-09-21/22.

 

Sist men inte minst så kan man inte tävla om man inte har en bra kartläsare. Och jag har haft förmånen att få ha det.

rallyhistoria_1999_2

På bilden: Markku Kangas, Anders Nilsson
och mekaniker Anders Jansson,
Kalle Karlsson och Kjell Karlsson.

ETT STORT TACK till:
– Mikael Karlsson
– Per Schlegel
– Markku Kangas

Sen vill jag också passa på att tacka ALLA mekaniker som har varit med och hjälpt mig under alla år och några har följt med lika länge som jag själv.

Fotnot: Det blev 276 st tävlingar 72 st segrar 57 st brutna 3 st Saab V4, 1st Saab 99 EMS, 3 st VW Golf GTi, 1st Audi 80 Quattro, 3st Opel Kadett GSi, 2 st Opel Astra GSi, 1st Ford Escort RS 2000